suurenna

Henna Aho: Swamp I, akryyli ja kollaasi kankaalle, 200x200, 2014

Henna Aho & Ville Laaksonen

RUNNING WITH SCISSORS / ELECTRIC FINGERTIPS


HENNA AHO (s. 1977)

RUNNING WITH SCISSORS

hennaaho.wordpress.com

Sakset kädessä juokseminen on kielletty. Aluksi kangas on tyhjä. Sen täytyttyä maalilla, edessä on maalaus. Mutta se ei riitä. Maalaukset ovat vain materiaalia kollaaseille. Ei sillä, etteikö maalaus itsessään olisi "riitävä"; mutta että improvisoitu seikkailu taiteellisessa utopiassa!?

Maalaaminen saksilla juontaa juurensa Ahon työskentelystä muodin parissa - taidemaalariksi valmistumisen jälkeen. Hän leikkaa ja liittää materiaalin kasaan; keräten ja analysoiden "maalausjätteen". Luonnoksenomaiset piirrokset, harjoitelmat ja maalaukselliset tyylivariaatiot järjestyvät spontaanin määrätietoisesti; kuin suunnittelijan valitessa kuoseja, laatimalla kaavoja ja tehden lopullisen leikkauksen.

Harmoniantunteesta ja suunnitelmallisuudesta huolimatta, ei ole vain yhtä muotia tai tyyliä, jota tulee seurata. Tarkoitus on järjestää ensituntumalta kaoottinen määrä elementtejä kokonaisuuksi. Elementit ovat rakennusmateriaalia, joiden keskinäinen ja rinnakkainen olemassaolo lähtee moninaisuudesta. Vaaran tunne seuraa leikkausjälkeä. Kuin kirurgin operoidessa kiinni haavaa, jonka tekeminen oli välttämätöntä.

Henna Aho (s.1977) on turkulainen vakavasta performatiivisesta maalaamisesta innostunut kuvataiteilija. Ahon valmistuttua 2002 taidemaalariksi hän on toiminut monipuolisesti taiteen eri osa-alueilla. Hän on Taidemaalariliiton kokelasjäsen, Turun taiteilijaseuran sekä Arten jäsen. Tämän lisäksi hän valmistelee väitöskirjaa taiteilijoiden yhdessätyöskentelystä Aalto yliopistoon. Ahon teoksia on ollut esillä viime vuosien aikana lukuisissa yksityis- ja yhteisnäyttelyissä.

Henna Aho, ansioluettelo


VILLE LAAKSONEN (s. 1978)
ELECTRIC FINGERTIPS

www.laaksone.com

Sormien päissä on värinä siveltimen varressa; juuri oikean värin painuessa kankaaseen. Tämä värinä on kuin syvempi tietämisen taso, jonka toivon taideteoksessa välittyvän. Kuinka turhauttavaa onkaan huomata jonkun vilkaisevan ylimalkaisesti: nähden vain kuvan pysähtyneisyydessään - ja liian paikoillaan seurattavaksi?

Kiireessä ei voi kokea syvällisellä tasolla - siis antautua tuntemaan mitä on olla paikoillaan ja yhteydessä. Lisäksi on olemassa niin monia "hyviä" ja valmiita selityksiä. Niiden varmuus tarjoaa turvallisen tavan tarkastella ilmiöitä kyllin etäältä. Kuin auringon valo erottaa kaiken näkyvillä rajoilla: täytyykö sen näkyvän tehdä meidät erillisiksi toisistamme?

Tunnen kuinka sormenpäät kihelmöivät. Koska taiteella ei ole rajaa; se ei ole vain kuva - tai esine. Jokin siinä vetää puoleensa kuin magneetti, kosketus jota seuraa sähköinen räsähdys: jonka jälkeen näköala elämään syvenee. Silmät avautuvat uusina, kuin ensimmäisen kerran. Veren kiertäminen ruumiissa tuntuu sykkeenä puutuneissa sormenpäissä, jotka aistivat herkemmin, sähköisinä.

Ville Laaksonen (s.1978) on kuvataiteilija, kuraattori ja kriitikko. Suomen Kuvataidejärjestöjen liitto (SKjL) valitsi hänet näyttelystipendiaatikseen 2012, minkä lisäksi hänen teoksiaan on ollut esillä viime vuosina lukuisissa yksityis-, ryhmä- ja museonäyttelyissä Suomessa, sekä viimeaikoina myös useissa kansainvälisissä näyttelyissä. Parhaillaan hänen teoksiaan on esillä Pietarissa, 4th Baltic Biennale näyttelyssä Venäjällä.

Ville Laaksonen, ansioluettelo

Ville Laaksonen: Why You Cant See the Other Side, akryyli ja öljy kankaalle, 170x140, 2014

Siirry sivun alkuun