Antero Kahila
3.2. - 28.2.2016

Antero Kahila: sarjasta Very Little...Almost Nothing n:o 20, öljy ja akryyli, 42x42 cm, 2016

Very Little... Almost Nothing
öljyvärimaalauksia

Käsittelen näyttelyssäni inhimillisen ymmärryksen rajoja. Kysyn miten maailma on meissä, missä kohtaa maailma loppuu ja minä alan, missä ja mikä on ymmärrystä tavoittelevan subjektin alku ja mikä loppu. Prosessi näyttäytyy näyttelyn tematiikassa, joka siroutuu moniin suuntiin sisältäen epävarmuutta, vastarintaa, kauhua, hellyyttä, yksinäisyyden ja vierauden tunnetta sekä haltioitumista.

Projektia voisi kuvata peiliin katsomisena, peiliin joka on liian lähellä, jotta voisi havaita kokonaisuutta tai erottaa yksityiskohtia, inhimillistä mittaa ja sen rajoja. Etäisyydet sekoittuvat toisiinsa ja pehmeät ääriviivat liukenevat taustaansa. Kun sitten kuvittelen ymmärtäväni kuva etääntyy, pakenee kaukaisuuteen ja palaan alkupisteeseen. Maalaan ja jatkan kysymistä, kysyn uudestaan, katson peiliin, taas hieman eri tulokulmasta, peili vääristää ja maailma tuntuu vinolta tai kuvasta puuttuu osia. Jatkan työskentelyä, sukellusta, artikulaatiota, kysymistä vailla vastausten odotushorisonttia.


The subject of my exhibition is the limits of human understanding. I want to know how the world is in us, at what point the world ends and I begin, where and what are the beginning and the end of a subject who seeks understanding. This process manifests itself in the thematics of the show that scatters in many directions, into uncertainty, resistance, horror, tenderness, a sense of loneliness and alienation as well as exaltation. The project could be likened to the act of looking into a mirror that is too close for grasping the whole or distinguishing detail, the human scale and its limits. Distances blend into one another, soft outlines merge into the background. Just when I think I understand, the picture recedes, fleeing into the distance to return to its origin. I paint and continue asking, I ask again, I look into the mirror, now from a slightly different angle, the mirror distorts the image and the world seems lopsided or there are things missing from the picture. I continue to work, to dive, to articulate, to ask, without the horizon of expected answers.


BIO

Vuonna 1984 Lahden taidekoulusta taidemaalariksi valmistunut kuvataiteilija Antero Kahila on tunnetuksi ennen kaikkea psykologisesti herkkävireisistä ja figuratiivisista öljyvärimaalauksistaan. Kahila on erityisesti perehtynyt vanhoihin maalausmenetelmiin, joita hän on opiskellut vuosina 2005-2008 muun muassa Berliinin Gemäldegaleriessa 2005, Lontoon National Galleryssa 2006, Rooman kansallisgallerioissa sekä Vatikaanissa 2007-2008. Kahila soveltaa kiinnostavalla tavalla perinteisen kerrosmaalaustekniikan optisia ideoita nykymaalaukseen. Kahilan tuotantoa on esitelty useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä yhteis- ja yksityisnäyttelyissä. Viimeksi hänen teoksiaan on nähty Berliinissä Suomen Saksan-instituutissa 2015-2016 ja sitä ennen syksyllä 2015 AMA galleriassa Helsingissä.

Taiteilija Kahila nousi laajemman yleisön tietoisuuteen uraa uurtavasta italialaisen barokkimestarin, Michelangelo Merisi da Caravaggion tuhoutuneen teoksen rekonstruktiontiprojektistaan. Laajaa huomiota saanut hanke esiteltiin Valtion taidemuseossa 2008 sekä vuonna 2011 Berliinissä yhteistyöhankkeena Saksan valtion taidemuseon ( Gemäldegalerien ) kanssa. Kahila on vuoden 2014 Carnegie Art Award finalistiehdokas, ja taiteilijan teoksia on hankittu muun muassa Kiasman, Sara Hildénin, Saastamoisen säätiön, Luciano Benettonin, Suomen valtion sekä Helsingin kaupungin kokoelmiin.

Antero Kahila ansioluettelo


Antero Kahila: sarjasta Very Little...Almost Nothing n:o 10, 53x60 cm, öljy ja tempera, 2015
Antero Kahila: sarjasta Very Little...Almost Nothing n:o 21, 42x42 cm, öljy, 2016

Siirry sivun alkuun